PSM Duurtest
-
De vraag was simpel:
Als we de module langer dat <TAU> time in PSM mode zetten wat gebeurt er dan?
Wordt ie weer wakker…?Setup
De TAU timer staat op ons netwerk op ongeveer 310 uur :face_with_open_mouth_cold_sweat: dus dat is ongeveer twee weken duur testen…Dus device in test modus gezet… en we meten het stroomverbruik met 1000 samples per seconde…
Om nu de data hoeveelheid klein beetje binnen de perken te houden worden alleen samples bewaard die 2.5 ma verschillen… Dat is een redelijk primitief mechanisme maar aangezien verbruik van de module erg dynamisch is, lijken we ermee weg te komen…Resultaten
- Het device blijft keurig gedurende de hele periode status “aangelogd”, status (+CGATT: 1)
- Na 309.983 uur wordt het device uit zichzelf weer wakker en doet een location area update, hierbij wordt ook data naar het netwerk verzonden, tijdens de stroommeting kun je ook zien dat er daadwerkelijk data wordt verstuurd aan de kortstondige piek van 250 mA, zie onder.
Command log:
Hieronder zie je wat er op de seriële lijn is gebeurd gedurende de test.legenda:
> AT… commando van PC naar modem.
< +… response van modem.
: +… notificatie van modem.
Stroom meting
Hieronder zie je het moment waarop het device weer is wakker geworden, na ongeveer 310 uur in slaap modus te zijn geweest.
De tx piekjes zijn te zien (op 2.5 S). En vermoedelijk staat device daarna 4 keer te luisteren naar evt. binnenkomende traffic…Note:
Voor het meten van de stroom gebruik ik een stm32, samen met een (MAX4172EUA) High-Side
Current-Sense Amplifier, meet weerstand 0.25 Ohm… -
Voor de liefhebbers, en omdat ik het leuk vind om het te laten zien
Duurtest bordje met stm32 -
@techniek Helemaal top, ik ga proberen je resultaten te reproduceren, misschien met een iets kortere duur…
Ik heb wel een paar vraagjes.
- De schaal in je tweede foto is in [A] neem ik aan?
- Ik zie dat je in NCONFIG “AUTOCONNECT” op true hebt staan, is hier een reden voor?
- Wat is NAS_SIM_POWER_SAVING_ENABLE?
- Waarom staat bij +CGDCONT <cid> op 0 en niet op 1?
- Als de <TAU> aan de netwerk kant op 310 uur stond betekent dit dat AT+CEREG=5 een waarde van “010 11111” terug gaf? Volgens GPRS Timer 3 welke gespecificeerd wordt door 3GPP is dit namelijk 310 uur.
- Ik zie dat het AT+CPSMS commando voor <TAU> een waarde van “010 000111” terug geeft. Volgens dezelfde GPRS Timer 3 timer is dit 70 uur, maar toch slaapt je device voor 310 uur… hoe kan dit?
Hoop dat je het iets kan verduidelijken
-
@andre-rodenburg said in PSM Duurtest:
De schaal in je tweede foto is in [A] neem ik aan?
- Ik zie dat je in NCONFIG “AUTOCONNECT” op true hebt staan, is hier een reden voor?
- Als de <TAU> aan de netwerk kant op 310 uur stond betekent dit dat AT+CEREG=5 een waarde van “010 11111” terug gaf? Volgens GPRS Timer 3 welke gespecificeerd wordt door 3GPP is dit namelijk 310 uur.
Ik zie dat het AT+CPSMS commando voor <TAU> een waarde van “010 000111” terug geeft. Volgens dezelfde GPRS Timer 3 timer is dit 70 uur, maar toch slaapt je device voor 310 uur… hoe kan dit?
Hi Andre,
- “AUTOCONNECT”: control if the platform will automatically attempt to connect to the network
after power-on or reboot. When enabled, will set +CFUN=1 and read the PLMN from the SIM.
It will use the APN provided by the network
werkt voor mij… en leek me wel een handige feature…;)
-
Nieuwe setting, in fw versie A07.03 (ublox), stond default aan… ik vermoed dat dan de voeding voor de SIM on demand wordt aan gezet… Voor extra laag verbruik in PSM mode…
-
Heeft te maken denk ik dat APN uit nvram werd gebruikt…
-
Interessante observatie… Ik moet toegeven dat ik nog niet de bitmasks heb gedecodeerd… Dat zou staven dat nw nu op een vaste waarde staat…
-
@techniek said in PSM Duurtest:
Ik zie dat het AT+CPSMS commando voor <TAU> een waarde van “010 000111” terug geeft. Volgens dezelfde GPRS Timer 3 timer is dit 70 uur, maar toch slaapt je device voor 310 uur… hoe kan dit?
Hi Andre,
- “AUTOCONNECT”: control if the platform will automatically attempt to connect to the network
after power-on or reboot. When enabled, will set +CFUN=1 and read the PLMN from the SIM.
-
Nieuwe setting, in fw versie A07.03 (ublox), stond default aan… ik vermoed dat dan de voeding voor de SIM on demand wordt aan gezet… Voor extra laag verbruik in PSM mode…
-
-
Interessante observatie… Ik moet toegeven dat ik nog niet de bitmasks heb gedecodeerd… Dat zou staven dat nw nu op een vaste waarde staat…
Ik heb de codering uitgewerkt:
Active time:
TAU:
-
@techniek said in PSM Duurtest:
Hi Andre,
-
-
-
Om terug te komen op je stroommeting:
Ik heb zelf net ook een meting gedaan, de VCC van het modem onderbroken en hiertussen een zeer accurate stroommeter geplaatst. Geeft metingen tussen de 2,8 en 3,2 uA in PSM wat heel erg netjes is.Met betrekking to CEREG geeft mijn modem (SARA-N211) dit terug:
AT+CEREG=5
< OKAT+CEREG?
< +CEREG: 5,5,“0629”,“235AA65”,7,“00001111”,“01011111”“010 11111” = 10 uur X 31 = 310 uur! Klopt precies!!!