Problem: Sodaq NB-IoT shield en Arduino Uno
-
Beste pioniers,
Ik tracht een Sodaq NB-IoT shield met Arduino Uno aan de praat te krijgen, maar dit lukt me niet.
De Arduino Uno (R3 van arduino.org) werkt icm met de standaard ‘blink’ test. Middels de USB kabel heb ik een serieele comport op mijn Windows 10 laptop. Middels de Arduino IDE 1.8.3 compile ik de ‘blink’ vorbeeld code en daarna volgt de upload binnen enkele seconden. Ook de RX en TX ledjes zie ik knipperen. De Arduino reset en voila, een blinkende led.
Daarna prik ik de Sodaq NB shield op de Arduino. Dit gaat net; de antenne zet al snel tegen de bovenkant van de USB poort van de Arduino aan, maar alle pennen maken voor zo ver ik kan zien contact.
Ik sluit de USB weer aan en zie dat de led op zowel de Arduino als op de Sodaq begint te blinken. Prima.
Wil ik nu echter weer de blink code uploaden, dan zie ik het RX ledje 2x oplichten en dan is het stil. De Arduino IDE staat minuten lang op ‘uploading’ maar er gebeurt niets. Uiteindelijk eindigd de IDE met een com poort fout.
De led op de Arduino en Sodaq blijft gewoon blinken…Iets verhindert het uploaden. De compoort lijkt wel bezet?
In de IDE heb ik de board op ‘Arduino/Genuino Uno’ staan. Ook heb ik met de Programmer (via Tools menu) gespeeld, maar allen geven het dezeflde resultaat helaas.Wat doe ik fout?
Wie kan me een stapje verder helpen?
Bvd!Cyril
-
Het probleem is dat de UNO maar 1 serial port heeft.
In deze SODAQ forum post is er meer over te vinden:http://forum.sodaq.com/t/nb-iot-examples/901
-
@JanWillem Dank je Jan Willem, dat verklaard een hoop. Ik ga de tips bekijken.
-
Koop een Arduino Leonardo, die heeft hardware usb waardoor de seriele poort (uart) overblijft voor het modem.
Ook ben je dan van het probleem af dat de antenne tegen de usb aansluiting zit, de leonardo heeft namelijk micro-usb. -
@AartTulp @JanWillem Dank voor de tip; ik heb zojuist een Leonardo aangeschaft. De workaround met de Uno (flashen zonder shield, dan shield erop) is niet duurzaam en erg onhandig. Die extra 20,= is het het ‘geklooi’ niet waard
-
De Arduino Leonardo geeft wel direct response op de AT commando’s.
Dank voor de tips.
Solved!