Release assist feature
-
Afgelopen week heb ik een interessante feature van NB-IoT ontdekt, genaamd “release assist”.
Deze feature moet de RX tijd van het modem minimaliseren door na het versturen van een bericht direct in PSM te gaan, het modem wacht dan niet op een antwoord van het netwerk:
Zoals te zien in deze stroommeting heeft de RX-tijd een significant effect op het stroomverbruik.Release assist zou de RX tijd van het modem effectief naar 0 krijgen, heel positief voor het stroomverbruik dus. Nu is mijn vraag: Wordt dit al ondersteund? (Ik heb het werkend gezien bij de ‘concurrent’) Zo nee, staat het wel op de roadmap?
Wat de relatie is tussen release assist en de activity timer van PSM begrijp ik ook nog niet helemaal. Wanneer de activity timer op 0 staat wordt er dan alsnog gewacht op een antwoord of gaat het modem dan ook meteen in PSM?
-
Nadat het device een berichtje stuurt gaat hij een aantal milliseconden in connected mode an daarna een aantal seconden in idle mode.
Connected mode = voor het ontvangen van paging messages
Idle mode = voor het ontvangen van downlink messagedNu, in release 13, kun je idle mode op 0 seconden instellen. Straks, in release 14, ook de connected mode.
-
@afzal_m Bedankt voor je antwoord. Die 10+ jaar batterijduur is niet ver weg meer!!!