AT+CCLK? geeft niet altijd de actuele tijd
-
ALs ik AT+CCLK? op een Sim7020 doe krijg ik de tijd dat het modem ‘aan’ staat in plaats van de actuele tijd. Als ik AT+CFUN=0 gevolgd door AT+CFUN=1 doe krijg ik daarna met AT+CCLK? meestal wel de juiste tijd maar niet altijd. Op ‘het andere NB-IoT’ netwerk staat de tijd wel goed, zonder de AT+CFUN-commando’s. Het lijkt erop dat niet altijd de tijd van het netwerk wordt doorgegeven aan het modem. Heeft iemand een idee hoe ik dit stabiel krijg, zodat ik kan vertrouwen op de tijd van AT+CCLK?
-
Werkt AT+CTZU? misschien?
-
Hi @afzal_m , nee dat werkt ook niet:
AT+CCLK?+CCLK: 00/01/01,00:01:23+8
OK
AT+CTZU=1OK
AT+CCLK?+CCLK: 00/01/01,00:01:33+8
OK
-
Hoi @jeroend,
Bedankt voor deze vraag dit heeft ons wel even aan het puzellen gezet maar inderdaad AT+CCLK? werkt nog niet voor de SIMCOM module op ons netwerk. Waarom dit ons nog niet eerder is opgevallen is? Omdat we gewoon nog niet zoveel ervaring hebben met deze modules. Het commando werkt wel met de modules van U-BLOX en Quectel bijvoorbeeld. Waarom werkt het wel op het andere netwerk? Nou er zijn in de 3GPP standaard 2 manieren om de netwerktijd (NITZ) door te geven en wij ondersteunen die nog niet allebei. Ik ga erachteraan om hier een update over te krijgen maar voor nu is dit de conclusie.Enkele alternatieven die je wellicht al bedacht hebt;
- Mocht je de module als LTE-M module willen gebruiken dan kan je wel het NTP protocol gebruiken om de netwerktijd op te vragen maar dat voegt wel weer wat complexiteit toe.
- Of je kan via een eventuele GPS module de tijd verkrijgen mocht je die aan boord hebben.
-
Hoi @Eric-Barten , dank je wel voor je reactie. Ik heb geen GPS en geen Cat-M op deze module, dus dat gaat niet. Want, tcp/ip over NB-IoT is niet ondersteund toch? Of komt dat nog?
Het lijkt er overigens op dat ik na een flinke tijd wel een unsollicitated time krijg van de module. Ik heb het vermoeden dat dan ook de klok van de modem bijgezet wordt, want daarna krijg ik wel een realistische tijd met AT+CCLK? -
@Eric-Barten nog een vraag: ik zie dat time servers inderdaad via UDP werken. Kan ik vanaf mijn device een UDP link opzetten naar een time server? Mijn beeld is dat ik alleen kan/mag verbinden met het CDP van T-Mobile. Zo ja: kan ik ook een DNS configureren? Ik gebruik liever bijvoorbeeld pool.ntp.org dan het ip adres van de server.
-
@jeroend Je kunt via de T-Mobile API downlink berichten naar je device sturen. Je kunt dus op je server de tijd opvragen via pool.ntp.org, deze verpakken in een downlink bericht en dit verwerken op je device. Dan moet je wel rekening houden met veel extra overhead, zowel in stroomverbruik als in transmissietijd…
-
@Stefan-de-Lange dank! Dat kan natuurlijk altijd, maar dan is de server tijd waarschijnlijk al voldoende. Ik ben nog steeds benieuwd naar of ik een UDP verbinding kan opzetten naar een ander IP adres op het internet dan het CDP van T-Mobile, en of ik ook een TCP/IP sessie kan opzetten en hoe dat dan werkt. Zit het CDP er dan ook tussen? De Sim7020 heeft TCP/IP commando’s voor HTTP en HTTPS.
-
@jeroend hoi, zover ik weet ondersteund T-Mobile geen TCP/ip aan de device kant. Daarnaast kun je vanaf het device alleen berichten sturen naar het cdp, je bent dus altijd gescheiden van het open internet. Udp berichten sturen naar een ander ip adres kan misschien wel maar daar kan ik je niet bij helpen, misschien @afzal_m of @Eric-Barten
-
@stefan-de-lange Inderdaad Stefan TCP/IP aan device kant kan niet over NB-IOT daar is alleen UDP beschikbaar. En @JeroenD nee op dit moment kan je alleen connecten met ons CDP, we willen het netwerk graag gescheiden houden van Internet.
-
Dank voor de heldere antwoorden!
-
Hoi @Eric-Barten, heb je al een idee of T-Mobile de andere manier van NITZ doorgeven gaat ondersteunen en wanneer?