MQTT Support
-
Hi all,
Ik zit nog steeds te wachten op de implemantatie van het MQTT protocol.
Dat staat al vanaf het begin op de roadmap, maar wordt nog steeds niet ondersteund.
Is er iemand hier die weet op wat voor termijn we de MQTT implementatie kunnen verwachten? -
@aarttulp Hoi Aart. Ik ben wel benieuwd naar je usecase, wat zou je met MQTT wel kunnen wat je met HTTP nu niet kan? Je zou er ook nog aan kunnen denken om zelf een component te programmeren dat van MQTT -> HTTP vertaald en terug.
-
@stefan-de-lange Zelf een component bouwen is inderdaad een optie, maar aangezien dit op de roadmap staat ben ik erg benieuwd naar de uitwerking ervan!
MQTT is lichtgewicht en betrouwbaar en wordt enorm goed ondersteund op heel veel IoT platformen.
Waar ik erg naar benieuwd ben is of het mogelijk wordt om vanaf een device een bericht te sturen in een vanaf het device te kiezen topic. In dat geval is het device de MQTT client. Of gaat de backend bij T-mobile zich als bridge gedragen? In dat geval is de backend de MQTT client. Is het dan nog mogelijk om vanaf je device een topic te kiezen of wordt dat geconfigureerd in de backend? -
@aarttulp Naar mijn weten staat dit al sinds het begin op de roadmap maar er is verder nog nooit iets over gezegd, dus verwacht niet dat het de komende tijd geïmplementeerd gaat worden.
Waar ik erg naar benieuwd ben is of het mogelijk wordt om vanaf een device een bericht te sturen in een vanaf het device te kiezen topic. In dat geval is het device de MQTT client. Of gaat de backend bij T-mobile zich als bridge gedragen? In dat geval is de backend de MQTT client. Is het dan nog mogelijk om vanaf je device een topic te kiezen of wordt dat geconfigureerd in de backend?
Zoals ik al zei, er is momenteel niks geconfigureerd. Dit zul je dus allemaal zelf moeten implementeren. Je kunt inderdaad het t-mobile backend als doorgeefsluis zien, dan programmeer je daaromheen je MQTT met je device als client en jouw eigen server als message broker. Dan moet je er wel rekening mee houden dat je hoge latency hebt wanneer je device in slaapmodus zit, tot wel 310 uur, tenzij je dit aan de device kant anders programmeerd.
-
Hola!
Dit staat idd nog steeds op de planning. Kort samengevat zijn er twee acties nodig.
- Een installatie van een patch zodat er tussen devices en ons netwerk via MQTT-SN kan worden gecommuniceerd (het is me alleen nog neit helemaal duidelijk of dit ook voor NB-IoT toepasbaar is)
- Een configuratiewijziging aan de ‘northbound’ kant van ons netwerk zodat er MQTT communicatie tussen ons netwerk en jouw applicatie server mogelijk is
1 gaat op korte termijn al gebeuren, 2 staat nog even geparkeerd. @ericbarten kan je eventueel helpen met het bouwen van een tussenoplossing (zoals @Stefan-de-Lange) hierboven heeft beschreven.
Als er urgentie is, en je bent van mening dat we 2 naar voren moeten halen, stuur dan aub even een pm.